عابر سبيل
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الي اين نحن ذاهبون...

الطير المهاجر
oca
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
oca
مشرف منتدى الأسود العام
مشرف منتدى الأسود العام

ذكر عدد الرسائل : 258
   : الي اين نحن ذاهبون... C13e6510

الي اين نحن ذاهبون... Empty
مُساهمةموضوع: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالأحد 09 نوفمبر 2008, 8:52 am

بسب الكبت النفسي و العنف الاجتماعي و انحلال الاخلاق و البعد عن الدين و اخلاقه و كل ما يعرض من افلام بها مشاهد جنسيه و كل ما يعرض من اغاني مصوره عاريه او اكثر اثاره من ان تكون عاريه و مبدأها عري اكثر لنجاح اسرع اصبح شبابنا في ضياع و انا اقتصر كلامي علي النفوس الضعيفه التي تحركها شهواتها و ليس دينها و اخلاقها
فكلما شاهد الشباب هذه الاجساد الرخيصه علي اصحابها ولكن بالطبع غاليه بالنسبه للشباب فيتمنوا و يشتهوا و لكن اين تلك النوعيه انها علي الشاشه ليس قادر الا علي النظر و لا يزال الكبت موجود و لكن من اللاتي سيدفعن الثمن ممن ليس لهم ذنب فيما يفعلنه الاخريات من حركات و ايحاءات جنسيه مبتذله
باطبع اي انثي تطولها ايدي هؤلاء شياطين الانس و للاسف ان اكثرية الضحايا بنات عفيفات محصنات ليس لديهم اي ذنب سوي انهم اناث
فلك هذه الحادثه التي ابكتني و ابكت الكثير
فاروق شعبان ابن حارس العقار صعد شقة طبيبه الاسنان بجامعة عين الشمس و طلب مفاتيح السيارة لانها صف ثاني ويخشي عليها
اعطته الطبيبه الشابه سلسلة المفاتيح كلها و كان فيها مفتاح الشقه
تركت الام ابنتها و خرجت و اصبحت الطبيبه بمفردها بعد ان ذهب ابن الحارس ايضا
و جاءت الفكرة الملعونه و ليدة الشهوة و اللحظه
صعد و فتح الباب و دخل المطبخ و استقل سكينا
دخل عليها ليجدها علي فراشها و حاول اغتصابها تحت التهديد و لكنها قاومته و صرخت
حاول كتم انفاسها فعضته علي حد قوله و تعبيره و عندما فشل في محاولاته القذره
انهال عليها طعنا بالسكين فقد طعنها 18 طعنه ياااااااااااااااااه 18طعنه و لم يبالي توسلاتها مع كل طعنه
تركها جثه هامده فقد ماتت الطبيبه دفاعا عن شرفها و ما اجمل هذا التعبير فقد تنولها باذن الله و هو اكمل حياته بشكل طبيعي كان شيء لم يكن
حسبي الله و نعم الوكيل حسبي الله و نعم الوكيل
مع العلم ان هذا الشخص كان فاشل في المرحله الاعداديه و لم يجتاز اختبار اللغه الانجليزيه و كانت الطبيبه و امها يذاكران له
فلقد رد الجميل و كافأ الطبيبه ابشع مكافأة
اللم ارحمها و ارحم كل اموات المسلمين
اللهم استر بنات المسلمين
اللهم احفظ اعراضهن
اللهم ارزقنا الشهاده
و لا قدر الله لاحد و لكن تعلمي كيفية الدفاع عن النفس فنحن في زمن تبدلت فيه النفوس و القلوب
الطير المهاجر
مراقب المنتدى
مراقب المنتدى
الطير المهاجر

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالأربعاء 12 نوفمبر 2008, 2:38 am

حسبي الله و نعم الوكيل حسبي الله و نعم الوكيل

فعلا حسبنا الله ونعم الوكيل

ولكن لقد فتحت موضوعا هاما جدا يا oca

وهوهل السلوكيات الخاطئه فى المجتمع مصدرها الاسره أم الصحبه ام الضغط الا جتماعى والنفسى على الا فراد؟
وكل المنتديات تعرض المشكله وتكتفى بتعاطف الافراد مع صاحب او صاحبه المشكله

ولكننا فى أسود على الطريق نريد ان نعرض الحلول المناسبه من وجهه نظر كل عضو فينا

بجد مشكور على هذا الموضوع الحيوى

واتمنى دخول كل الاعضاء الى هنا

عاوزين حلووووووووول
Lion King
شرطة المنتدى
شرطة المنتدى
Lion King

ذكر عدد الرسائل : 271

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالأربعاء 12 نوفمبر 2008, 2:03 pm

لاحول ولا قوة الا بالله
موضوع ممتاز يا/ oca
لقد بدات الموضوع بعرض لمشاهد مؤسفه فى مجتمعنا
وانهيته بمأساه شنيعه ورد للجميل غير متوقع نهائيا
ولكن لو نظرنا للموضوع بنظره واقعيه لوجدنا ان
الخلل من داخلنا لوجدنا الضعف من انفسنا
وهذا سببه الاول والاخير هو البعد عن الدين
بما تفسر موقف اب غيور يرى ابنته تخرج امامه
من البيت وهى شبه عاريه هل هذا عنده دين
بما تفسر موقف اخ عنده كرامه يرى اخته ترقص
فى الافراح والحفلات وتعود للمنزل فى اوقات متأخره من الليل
هل هذا عنده دين ولا رجوله
الحل يا اخوانى بسيط جدا وفى ايدينا
هناك كلمه تقول (عودتنا للايمان تحرر الاوطان)
لو عدنا لايماننا وديننا ورشدنا لإنحلت كل مشكلاتنا
لتحررنا وتحررت اوطاننا من جميع انواع الغزو
الغزو الفكرى والاعلامى والثقافى والعسكرى
والله يا اخوانى لو عدنا لديننا وجددنا ايماننا لما سمعنا
ولا رأينا ما نراه وما نسمعه الان ولعشنا حياه هادئه
وآمنه مثل حياة الصحابه رضوان الله عليهم

شكرا لكم اخوانى وجزاكم الله خيرا
oca
مشرف منتدى الأسود العام
مشرف منتدى الأسود العام

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالأربعاء 12 نوفمبر 2008, 8:32 pm

شكرا الطير المهاجر لتحمسك للموضوع مع اني كنت متردد اتكلم فيه بس بعد الحادثه دي و كل الحوادث المشابهة اللي بتحصل بصفه يوميه لازم الموضوع يتفتح و زي ما قولت عايزين حلول و كفايه تعاطف بقي
oca
مشرف منتدى الأسود العام
مشرف منتدى الأسود العام

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالأربعاء 12 نوفمبر 2008, 8:59 pm

lion king شكرا علي مرورك و قراءة الموضوع و ابداء رأيك فيه
و انا معاك طبعا ان المشكله من انفسنا و معاك اننا لازم نرجع للدين لكن المشكله بقي في الطبقه اللي مش فاهمه و مش واعيه لامور دينها و لا حتي لأي مباديء و لا اخلاقيات و النتيجه اللي بيحصل كل يوم و يمكن كل ساعه احنا عندنا ازمه اخلاقيه حاده و عندنا تناقض شديد و شبابنا اللي بيضيع في الاخر لازم توعيه دينيه و ثقافيه للشباب و البنات و كل واحد يعرف حقوقه و واجباته يعني نعرف البنت ازاي تحفظ حرمة جسمها و بلاش اللي بنشوفه دلوقتي و التقليد الاعمي ده و الرجل لازم نحارب سلبيته و نوعيه و نعرفه انه المسؤول عن امان البنت لانها هي امه و اخته و زوجته و ما يكونش هوة سبب خوفها و ذعرها ده بالنسبه للطبقه المتعلمه اللي ينقصها هذه التوعيه اما بقي الطبقة غير المتعلمه او الفلاحين اللي بيتركوا القريه و يعيشوا في المدن فانا في رايى الشخصي هيحتاجه علاج نفسي لانهم بيصابوا بحالة التناقض اللي قولت عليها و طبعا هم اكثر ناس منفذي لهذه الحوادث زي فاروق شعبان مرتكب الحادثه هما بييجوا المدن و ينفتحوا تماما زي الناس اللي في الدول المغلقه و باسلام بقي لو راحوا دوله منفتحه .. انا مش هخوض في كده بس انتم فاهمين بس النتيجه واحده كله انحلال و ضياع و برضه كل البنات بتتحمل ذنب غيرها انا برضه بعد الكلام ده مش عارف الحل و لو اللي قلته هوه الحل يبقي مين هينفذه و هنلاقي نفسنا في الاخر برضه بنقول الي اين نحن ذاهبون.....و كلامي علي المستوي العام مش اامستوي الشخصي مع ان لو كل واحد غير نفسه الدوله هتتغير لكن تقول للملايين دول ازاي شوفتم بقي ان دي مشكلة جواها 100 مشكله
الطير المهاجر
مراقب المنتدى
مراقب المنتدى
الطير المهاجر

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالخميس 13 نوفمبر 2008, 2:16 am

'طبعا كل مشكله لها حل
ونحن نريد ان نكون مثل العالم الذى يرى فى كل مشكله مائه حل ولا ننظر لها مثل الجاهل الذى يرى فى كل
حل مائه مشكله
طبعا مش عاوز اقول كلام مرسل او مجرد شعارات طالما سمعناها فى الصحف والتليفزيون
ياشباب مجتمهنا عاوز حل جزرى من الا عماق
السبب الرئيسى فى كل هذا الانحلال الخلقى من وجهه نظرى هو تلك الطبقه الطفيليه التى انتشرت فى مجتمعنا التى لا تراعى ابدا فى معاملاتها لا دين ولا اخلاقيات وبالتالى غزا ابناء تلك الطبقه مجتمعنا واحدثوا فيه الكثير من التغيرات
فسمعنا عن اشياء لم نكن نسمع بها من قبل مثل عبده الشيطان وجماعات الهيبز وحتى المثليين
لا نريد ان نلقى بكل البيض فى سله الهجره العشوائيه من الريف الى المدينه فهؤلاء على الا قل
تربوا على الوازع الدينى والاخلاق الحميده وهؤلاء اخر ناس لديهم ميول لانحراف
دى مجرد وجهه نظر
والاختلاف فى الرأى لايفسد للود قضيه
أسف لاطاله واتمنى دخول مكثف للموضوع
وباذن الله سنفرد صفحه لخلاصه الحلول من كل الاعضاء
وجذاكم الله خيرا ونفع بكم المسلمين
oca
مشرف منتدى الأسود العام
مشرف منتدى الأسود العام

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالخميس 13 نوفمبر 2008, 4:37 am

الطير المهاجر ياريت تقرأ تاني و هتلاقي اني قولت شوفتم بقي ان المشكله فيها 100 مشكله يعني هشان نحل المشكله دي لازم نيسر لها كل الطرق و نحل اي عقبه امام انها تتحل و يعني برضه اقصد انها مشكله اساسيه و جواها عقبات و مشاكل فرعيه لازم تتحل الاول لان هذه العقبات اللي بتتحكم في مدي سهولة حل المشكله ما اعتقدش ان كلامي حمل معني تاني او يمكن عشان انا كاتبه و فاهم اقصد ايه
انت بتقول الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضيه ما اعتقدش اني ممكن اختلف معاك في موضوع زي ده و لا اي انسان مدرك ممكن يختلف معانا
حاول تقرأها تاني و ياريت بقي انت تقوللي حل من الحلول اللي بتتكلم عنها مع اني شايفه ان ردك ما هوه الا تأكيد لكلامي و لكن انت تطرقت لناس تانيه و دول عايزين لهم موضوع لوحدهم و ده اكبر دليل علي كلمتي انها مشكله جواها 100 مشكله و مش بقولها يأس لا بقولها عشان نفكر في الحل من جميع النواحي و نحاول نصحح الاصغر ثم الاكبر لانه صعب نصحح المشكله الاساسيه من غير حل المشاكل و الأسباب و يمكن كلمة اسباب اكثر توضيح يعني انا قولت سبب و انت قولت سبب و غيرنا قال سبب تاني يعني الاولي اننا نشوف الاسباب دي اللي ادت للمشكله و ما نمسكش المشكله نفسها من غير تحليل و ايجاد حل لاسبابها عشان كده ما بنعملش حاجه و عشان كده انا قولت هنلاقي نفسنا بنقول تاني الي اين نحن ذاهبون
و انا متفق مع Very Happy lion king
ان الرجوع للدين الحل الاول و الامثل و شايف معاه لازم التوعيه الثقافيه مثلا للقضاء علي النوعيات اللي ذكرتها دي قوللي انت بقي الحل التاني لاننا فعلا مش عاوزين شعارات لاننا زهقنا منها
و شكرا علي ردك و ياريت اكون قدرت اوصل قصدي

عدل سابقا من قبل oca في الخميس 13 نوفمبر 2008, 1:12 pm عدل 1 مرات
قلب الأسد
المشرف العام
المشرف العام
قلب الأسد

الجنسية : الي اين نحن ذاهبون... Male_e10

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالخميس 13 نوفمبر 2008, 10:17 am

الموضوع اصعب مما نظن او ندرك دي حرب مدروسة وموجهة لضعاف النفوس زي ماانت قلت بس للأسف ضعاف النفوس كتير وسريعي الإنجراف
في حلول كتير جدا للمشاكل دي والأهم انها تكون حلول من نفس الشخص الضعيف لأنها هتكون أقوى من حل معروض عليه من شخص خارج نطاق نفسه
وسواء كانت الحلول من أحد الطرفين عمرها ما هتنفع او تؤثر كحل رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو (تركت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدي ابدا .. كتاب الله وسنتي)
بدل ما نفكر في حل اجتماعي خلينا نفكر في ازاي نعلم الناس دي ايات واحاديث من السنة بعيد عن التعصب بشكل اجتماعي جميل بعيد عن سياسات الترهيب
وممكن نبدأ بالتواصي بالصلاة ل، الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر وهي جديرة بحل ذلك وهي أسهل في اقناع الشخص بالصلاة وفوائدها وعقوبة تاركها وان اقتنع ستحل هذه المشكلة ومشاكل أكبر
اللهم امنا في اوطاننا واصلح أأمتنا وولاة امورنا واصلح شبابنا وادحض عنا السوء والرذيلة
شكرا ليك oca بجد موضوع مهم جدا ويستحق الإهتمام
وده مش جديد عليك
اتمنى لك التوفيق في امور دينك ودنياك
https://aabersabil.own0.com
الطير المهاجر
مراقب المنتدى
مراقب المنتدى
الطير المهاجر

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالجمعة 14 نوفمبر 2008, 12:52 am

الفلاحين اللي بيتركوا القريه و يعيشوا في المدن فانا في رايى الشخصي هيحتاجه علاج نفسي لانهم بيصابوا بحالة التناقض اللي قولت عليها و طبعا هم اكثر ناس منفذي لهذه الحوادث
oca
هذه العباره انت الذى كتبتها
انا فقط حبيت ادافع عن هؤلاء الناس البسطاء حتى لا نقحمهم معنا عنوه ونلقى عليهم كل اللوم
لانه كما قلت انت ان الموضوع متشعب وبه اكتر من 100 مشكله متداخله فى بعضها

طبعا انا معاكوا انت و lion وكمان قلب فى ان الحل هو العوده الى الدين

لكن انا من وجهه نظرى ان الحل عاوز عده مراحل
والدين مش مرحله ولكنه مطلوب فى كل المراحل
أقصد اننا لو مثلا بدأنا بالاسره ثم الحسن اختيار الاهل للصحبه ثم دور المعلم فى المدرسه
ثم دور الشارع بصفه عامهلا هانلاقى ان الدين مطلوب معانا فى كل تلك المراحل
وارجع تانى اقول احنا عاوزين ثوره مش انقلاب؟ لا عاوزين ثوره تغير مجتمعى
وقلب لكل الموازين الموجوده حاليا فى المجتمع
طبعا العمليه مش سهله ودى عاوزه سنين من الجهد والكفاح
لكن لازم تحصل من دلوقتى
وكل واحد يبدأبنفسه وأسرته
ارجو ان اكون قدرت اوصل وجهه نظرى
oca
مشرف منتدى الأسود العام
مشرف منتدى الأسود العام

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالجمعة 14 نوفمبر 2008, 5:08 am

الطير المهاجر شكرا علي ردك
بس مصمم في كل رد تخليني في حالة دفاع عن نفسي
انا ما قصدتش اهين الطبقه دي اللي انا واحد منها اصلا
بس انا عرضت حقيقه و معاها دليل
و ما قولتش كل الطبقه كده اكييييد الا و كنت انا كمان كده
بس بجد هما اكتر ناس مرتكبي لهذه الحوادث هما و الطبقه العشواءيه اللي اتكلمت عليها قبل كده اللي لا عندهم دين و لا مباديء و بقول اكتر ناس و ما قولتش كل اللي فيهم كده
ياريت بقي نسيبنا من تصيد الاخطاء ده و نفكر في المشكله نفسها و بلاش افضل اوضح ده ايه و ده ايه لانه واضح و لو ماكانش واضح كنت انت مفروض توضحه و انه غير مقصود بالطبقه كلها و انا كمان بقول ان الفلاحين البسطاء او غير البسطاء او الاغنياء مشتركين في كده
تايجر 2008
المدير العام
المدير العام
تايجر 2008

ذكر عدد الرسائل : 165

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالجمعة 14 نوفمبر 2008, 5:48 am

بسم الله الرحمن الرحيم
اأخي OCA
إاخوتي الاحباء
جزى الله اخانا OCAخيرا على هذا الطرح للموضوع
وجزاكم الله خيرا على تفاعلكم وتعليقاتكم على هذه الرسالة التي أدمت الافئدة وجرحت القلوب وحركت المشاعر وطاشت لها العقول لما حدث لتلك المسكينة التي اتمنى على الله تعالى وادعوا معي ان يجعلها في الشهداء لأن النبي صلى الله عليه وسلم قال " ومن مات دون عرضه فهو شهيد" وهذه ماتت دفاعا عن عرضها فهي شهيدة , كما أساله تعالى أن ينجي بناتنا وبنات المسلمين ونسائنا ونساء المسلمين وان يحفظهن من الفتن ماظهر منها وما بطن وان يرزقهن الطهر والعفاف ..
والحقيقة انها ليست الواقعة الاولى من نوعها التي تحدث في بلدنا وذلك للاسبا التي ذكرتموها وغيرها , واستاذن حضراتكم ان أدلو بدلوي في هذا الموضوع من خلال محورين رئيسيين :
الاول : ماهي الاسباب ومن المسؤل .
والثاني : ماهو الحل .
فالاسباب من وجهة نظري تتمثل في :
-البعد عن منهج الله ودستور حياتنا وهو كتاب الله.
-عدم التمسك بسنة رسول الله الذي قال : " عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي عضوا عليها بالنواجز.
-ترك الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر مع أن الله قال " لعن الذين كفروا على لسان داوود وعيسى ابن مريم بما عصوا وكانوا يعتدون كانوا لايتناهون عن منكر فعلوه " صدق الله العظيم , وكثير منا يعرف قصة القرية الفاسقة التي أمر الله جبريل عليه السلام أن يهدمها فقال يارب إن فيها عبدك فلان قائم صائم فقال له رب العزة به فابدأ فإن وجهه لم يتمعر لله مره أي لم يتغيروجهه غيرة على محارم الله التي تنتهك امام عينه جهارا نهارا ولسان حاله يقول ( انا مالي مادمت اصلي واطيع ربي خليني في حالي ) فكان اسوأ من في هذه القرية لسلبيته .
- غياب الراعي او بالاحرى غياب دوره وترك بناته ونسائه عرضة للذئاب يحدقون فيها وينتظرون غفلة من الراعي للنيل من فريستهم.
-عدم تربية النشا من الصغر على تعاليم الإسلام وعلى الخوف من الله .
-التضييق على الدعاة والغاء الكتاتيب التي كانت تعلم القرآن الذي كان يجعل نورا في قلوبهم يمنعهم من ارتكاب الفواحش والمعاصي .
-التساهل مع غير المحارم من عمال وغيرهم يدخلون على بناتنا ونسائنا دون حجاب بحجة انهم غلابه وننسى انهم بشر ولهم والشيطان يجري منهم مجرى الدم .
ااما الحلول من وجهة نظري المتواضعة فاليكم بعضها :
-نصلح مابيينا وبين الله " غصلح مابينك وبين الله يصلح مابينك وبين الناس "
-نتقي الله عز وجل في السر والعلن " ومن يتقي الله يجعل له مخرجا....الآيه "
-العودة إلى كتاب الله تلاوة وحفظا وتدبرا وعلما وعملا " ففي حديث رسول الله ستكون فتن كقطع الليل المظلم قالوا ومالمخرج منها يارسول الله قال ك كتاب الله.
-ان نتعلم ونعلم اولادنا واهلنا السيره العطره وسنة رسول الله واصحابه ونسائه والصحابيات الفضليات.
نعطف على المسكين ونعلمه ولكن ليس لدرجة ان نتساهل معه في الدخول علينا في بيوتنا لأن النبي حرم دخول الرجل بيت أخيه في عدم وجوده وقال الحمو الموت أما نحن فبسبب عاطفتنا كمصريين وقولنا احيانا (دي زي أخته وده زي أخوها أو ده اصله غلبان ...الخ ) تحدث لنا بعض المتاعب فلا يدخل عامل او فني بيوتنا في عدم وجود الراعي او احد الأبناءونتحرى في من يدخلون بيوتنا الغلتزام قدر المستطاع لان النبي صلى الله عليه وسلم قال " لايأكل طعامك إلا تقي ولا يدخل بيتك إلا مؤمن " او كما قال صلى الله عليه وسلم .
-الامر بالمعروف والنهي عن المنكر قدر المستطاع وتغيير المنكر باليد او باللسان أو بالقلب وذلك أضعف الغيمان كما في الحديث
الاخذ على يد الظالم حتى لانهلك لأن السيدة زينب بنت جحش رضي الله عنها وارضاه سالت النبي صلى الله عليه وسلم انهلك وفينا الصالحون قال نعم إذاا كثر الخبث .
ا-لإنتباه إلى مايشاهده اولادنا في القنوات وإرشادهم ومايدخلون عليه من مواقع بالحكمة والموعظة الحسنة وبالشدة إذا لزم الامر والغهتمام بهم ومجالستهم ومصادقتهم وتعليمهم كتاب ربهم فهو النور المبين والصراط المستقيم .

وأخيرا أعتذر بشدة على الإطالة وأسأل الله ان يهدينا ويهدي بنا ويحفظنا ويحفظ المسلمين في كل مكان .
وأشكر لكم سعة صدوركم

oca
مشرف منتدى الأسود العام
مشرف منتدى الأسود العام

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالجمعة 14 نوفمبر 2008, 6:16 am

ياااااااااااااااااااااااااااه كان فينك من بدري يا tiger
ماشاء الله علي الاسلوب و الهدوء و ترتيب الافكار
جزاك الله خير
مشكور tiger 2008
تايجر 2008
المدير العام
المدير العام
تايجر 2008

ذكر عدد الرسائل : 165

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالجمعة 14 نوفمبر 2008, 6:40 am

جزاك الله خيرا نحن نتعلم منكم أخي OCA Very Happy
الطير المهاجر
مراقب المنتدى
مراقب المنتدى
الطير المهاجر

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالجمعة 14 نوفمبر 2008, 5:25 pm

وبكده بقه اتقفل الموضوع نهائيا

ولم يعد لدينا ما نقوله بعد تابجر

جذاك الله خيرا ونفع بك المسلمين

مشكورين كل من ابدى رايه فى هذا الموضوع وننتقل الى باقى مواضيع المنتدى

book_of_love
أسد نشيط
أسد نشيط
book_of_love

ذكر عدد الرسائل : 240

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالجمعة 14 نوفمبر 2008, 6:04 pm

في بداية الامر بشكر كل من ساهم في الموضوع واكيد براسل اكبر تحية لي (اوو سي اه ه ) على الموضوع دة ولكـــــــن ..... احب ارد في على الموضوع كاكل وطريقة سردة ان عجبني طريقة سرد الموضوع وعجبني المتعة والاثارة في الالقاء للموضوع مثلا ( فقد طعنها 18 طعنه ياااااااااااااااااه 18طعنه ) بالاضافة اسم الموضوع حلو ( الي اين نحن ذاهبون ) طبعا دية الايجابيات واكيد كل موضوع لية سلبياتة !!!! ؟؟؟
اولا سرد الموضوع والردود مش على قد الموضوع يعني الموضوع بالنسبة لي ناس كتير موجود من زمان يعني مش جديد ونحمد الله ان الموضوع انتها بي انسانة مــــــاتت للدفاع عن شرفها ..
وبالاضافة ان الردود وصلت لدرجة الحدية يعني انا بعد ما خلصت قراءة الموضوع كامل بصراحة حسيت بشعور اني مخنوق مش عشان الموضوع نفسة لالا علي طريقة الردود الناس بترد عشان مجرد الرد بس المهم .... انا عندي موضوع مش هقول مشابهة بس هقول واقعي لان الموضوع السابق متكرر من زمان ومش جديد معلش (اوو سي اه ه ) انا عندي بجد موضوع جديد ومش هقولة عشان حد يرد او يعلق ان الموضوع لايسمح بالتعليقات الكتيرة بس الي عاوز يرد يرد بس يكون رد خفيف ( خف تعوم ) القصة لي شخص اعرفة معرفة شخصية ويعتبر زميليي مع انة اصغر مني بي لايقل عن 4 سنوات وهو بيدرس في الجامعة كلية تجارة وعائلة عائلة كريمة فعلا وعلى خلق لان كل اخواتة وهوة من بينهم حافظين القران كامل ولكن الشخص دة وصل لي مرحلة معقدة تمام ووصل كثرة قراتة للكتب والبحث عن طريق النت عن موضوع العل
book_of_love
أسد نشيط
أسد نشيط
book_of_love

ذكر عدد الرسائل : 240

مُساهمةموضوع: رد: الي اين نحن ذاهبون...   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالجمعة 14 نوفمبر 2008, 6:14 pm

في بداية الامر بشكر كل من ساهم في الموضوع واكيد براسل اكبر تحية لي (اوو سي اه ه ) على الموضوع دة ولكـــــــن ..... احب ارد في على الموضوع كاكل وطريقة سردة ان عجبني طريقة سرد الموضوع وعجبني المتعة والاثارة في الالقاء للموضوع مثلا ( فقد طعنها 18 طعنه ياااااااااااااااااه 18طعنه ) بالاضافة اسم الموضوع حلو ( الي اين نحن ذاهبون ) طبعا دية الايجابيات واكيد كل موضوع لية سلبياتة !!!! ؟؟؟
اولا سرد الموضوع والردود مش على قد الموضوع يعني الموضوع بالنسبة لي ناس كتير موجود من زمان يعني مش جديد ونحمد الله ان الموضوع انتها بي انسانة مــــــاتت للدفاع عن شرفها ..
وبالاضافة ان الردود وصلت لدرجة الحدية يعني انا بعد ما خلصت قراءة الموضوع كامل بصراحة حسيت بشعور اني مخنوق مش عشان الموضوع نفسة لالا علي طريقة الردود الناس بترد عشان مجرد الرد بس المهم .... انا عندي موضوع مش هقول مشابهة بس هقول واقعي لان الموضوع السابق متكرر من زمان ومش جديد معلش (اوو سي اه ه ) انا عندي بجد موضوع جديد ومش هقولة عشان حد يرد او يعلق ان الموضوع لايسمح بالتعليقات الكتيرة بس الي عاوز يرد يرد بس يكون رد خفيف ( خف تعوم ) القصة لي شخص اعرفة معرفة شخصية ويعتبر زميليي مع انة اصغر مني بي لايقل عن 4 سنوات وهو بيدرس في الجامعة كلية تجارة وعائلة عائلة كريمة فعلا وعلى خلق لان كل اخواتة وهوة من بينهم حافظين القران كامل ولكن الشخص دة وصل لي مرحلة معقدة تمام ووصل كثرة قراتة للكتب والبحث عن طريق النت عن موضوع العلمانية وبدا في التفكير وكان بالاضافة للموضوع دة عندة عقدة من البنات عامة فا المهم اتعرف على بنت واقنعها انهم بيحب بعض ولازم يمارس الحب دة بكل صورة وفعلا اقتنعت بالموضوع وحد يسالني البنت دية عندها قد اية في الثانونية العامةةة !!!! وحاليا تعتبر مختلفة عن باقي اصداقها وفي نفس الوقت مش هينفع نقول اغتصاب لالا دة فعلا حـــــرام باقتناع وبكدا نتوصل لي عنوان يرد علي عنوان(اوو سي اه ه ) والي هوة( الي اين نحن ذاهبون ) ( نحن ذهبنا بالفعل ) والطريق الصح اننا نميز الصح من الغلط واننا نشوف ربنا ونعامل كل الناس على نهج واحد وهو ان لا الة الا الله -محمد رسول الله
ربنا تولنا في نحن ضاعف من غيرك
ربنا لاتحملنا مالا طــــاقة لنــا به

شكر واسف لي طول الرد

كتاب في الحب = book_of_love

اسف على طول الموضوع ... وا
قلب الأسد
المشرف العام
المشرف العام
قلب الأسد

الجنسية : الي اين نحن ذاهبون... Male_e10

مُساهمةموضوع: جزاكم الله خير   الي اين نحن ذاهبون... Icon_minitimeالجمعة 14 نوفمبر 2008, 6:40 pm

سعدت بكل من شارك برد يعبر عن رأيه الشخصي ومهما اختلفت الردود وتناقضت فقد اتفقت على ان الطريق السليم هو الرجوع الى الله ومراقبة الله
والعمل بكتاب الله والأحاديث والسنة النبوية
في الحقيقة الأمر يطول
ونحن لم نتكلم عن هذا الموضوع لوحدنا فقد سبقنا الكثير وسيأني بعدنا الكثير
شكرا لك من ساهم وجزاكم الله كل الخير
ولنتعهد على العمل بشعار
الله ناظري .. الله يراني .. الله مطلع علي
https://aabersabil.own0.com

الي اين نحن ذاهبون...
صفحة 1 من اصل 1